Engeland - door Nathalie - T3

Alle klassen op de GSR die in de voorexamenklas zitten, gingen op 8 mei een week op edureis. Je kon kiezen tussen een paar reizen. Ik ging met een paar mensen uit onze klas naar Engeland.

We vertrokken zondagnacht om ongeveer 1 uur. We gingen eerst met de bus en daarna kwamen we met de boot aan in Dover. De eerste dag gingen we met zijn allen naar Windsor. We kregen daar eerst wat vrije tijd en daarna gingen we Windsor Castle bezoeken.

Aan het eind van de dag gingen we voor het eerst naar het kamphuis. De 2e dag bezochten we Oxford,  toen we daar aankwamen werden we in groepjes verdeeld. We kregen toen een aantal vragen over gebouwen die we moesten zoeken. Aan het einde van de dag gingen we punteren dat is in een soort platte boot varen.

De laatste 2 dagen gingen we naar London. De eerste dag zagen we de Big Ben en hebben we een ritje gemaakt in de London Eye. De 2e dag dat we in London waren gingen we naar de Tower of Londen en kregen we daar een rondleiding. Op de laatste dag in Londen gingen we naar Lion King, de musical.

Daarna reisden we 's nachts weer naar huis en kwamen we vrijdag om half tien weer aan op school.

Berlijn - door Gabriëlla- T3

Op maandag 8 mei vertrokken we met de bus naar Berlijn. De reis duurde best lang, want we waren in totaal 10 uren onderweg. We hadden die dag niet zoveel gedaan, eigenlijk alleen maar de tenten opgezet, gekookt en door het bos gelopen.

Op dinsdag gingen we fietsen samen met een gids. We stopten telkens bij bezienswaardigheden, wat wel interessant maar ook een beetje saai was. Daarna kregen we vrije tijd en gingen we in de avond een film kijken. De film was best leuk, maar we vonden het alleen jammer dat het ingesproken was in het Duits, waardoor we er niet zoveel van begrepen. Na de film gingen we weer terug naar de camping met het openbaar vervoer.

Op woensdag gingen we naar Checkpoint Charlie, waar we voornamelijk vrije tijd kregen. We gingen toen een beetje rondlopen en hadden daar niet veel gedaan. Later op de avond hadden we een barbecue met kampvuur, waar mensen ook gingen zingen.

Donderdag gingen we weer naar het centrum, waar we nog een beetje gingen rondkijken. Daarna gingen we in de avond naar een café om een voetbalwedstrijd te kijken en gingen we weer terug.

Vrijdag hadden we voor het meeste deel vrije tijd, maar hadden we een graffiti workshop later in de avond. Daarna gingen we in de avond weer met de bus terug naar huis.

Ik vond het over het algemeen best leuk en leerzaam, en wilde eigenlijk dat het een paar dagen langer doorging.